Nova Aliança / New Covenant

Promessa de hoje: "O Senhor é o meu pastor; nada me faltará." Salmos 23:1 (ARA)

Today's Promise: "The Lord is my shepherd; I have all that I need." Psalms 23:1 (NLT)

ENG: ☊ PR Podcast Hetbir

(English at the bottom)

Nova Aliança

Paz e Graça queridos Irmãos em Cristo!

Por falta de muita sabedoria da minha parte, deixei que minha família fosse destruída. Ela foi levada mas ganhei algo maravilhoso. Por favor, compartilhem, vocês podem salvar alguém hoje!

"Vocês chegaram até Jesus, que fez a nova aliança e que borrifou o sangue que fala de coisas muito melhores do que o sangue de Abel." Hebreus 12:24 (NTLH)

Antes de qualquer coisa ser dita: Obrigado Jesus! Obrigado Senhor dos Exércitos! Obrigado Jeová, Deus Pai todo poderoso! Que jornada! Que aprendizado! Não para... não pode parar! Deus realmente tem métodos incríveis para nos levar até Ele. Não adianta tentar entender porque jamais teremos capacidade para isto; glórias à Deus, nem precisamos disto! Quando fui agraciado com um presente de um amigo, hoje pela manhã, confesso que "abri" o mesmo sem muitas expectativas. Logo pensei: será que neste assunto tenho realmente algo novo para aprender? Sempre temos Irmãos! Sempre temos! Não importa quantas vezes você já leu um versículo pois Ele fala com você de várias maneiras pela suposta "mesma coisa". Vocês já se perguntaram o porquê de algumas vezes termos alguns versículos que continuamente aparecem para nos fazer refletir? Muitas vezes até pensamos: o que mais Deus quer falar comigo aqui? Que o Espírito Santo nos dê sempre a sabedoria Dele para compreender pois, acreditem ou não, com Deus, nada é por acaso.

O presente foi uma pregação do pastor austríaco Heinhard Hirtler que teve o seu chamado para servir à Deus com apenas 8 anos de idade. Foi uma tremenda experiência! Tive a oportunidade de rever alguns conteúdos por perspectivas que jamais tinha experimentado antes e obtive resultados imediatos quando me propus fazer pequenos exercícios durante o período que eu estava assistindo (o link para quem quiser assistir é o seguinte: https://www.youtube.com/watch?v=36e64yUqr8M&t=6s). Em resumo, ele trouxe uma visão da oração, na Nova Aliança, que, somando à algumas reflexões que o Espírito Santo tinha me levado a fazer há uns dias atrás, cheguei num lugar muito bonito que Deus quer nos levar.

Quando falamos de Jesus, nosso Salvador, o Caminho, a Verdade, a Vida, a Nova Aliança, muitas vezes não conseguimos compreender a profundidade do Amor e Paz que está contido neste Santo Nome. Ele nos ensinou tudo o que precisávamos. Tudo! Nada a mais, nada a menos, mas tudo! Ele nos ensinou a orar, a adorar, a jejuar, a buscar as coisas certas. Se formos fieis aos conselhos Dele, não tem como dar errado. Qual o nosso grande problema então? Fidelidade! Sim, meus queridos! Fidelidade! Fidelidade esta que só Ele pode conseguir por nós. Deus trata da fidelidade do Seu povo desde a antiga aliança. Falhamos tanto que uma Nova Aliança foi necessária. Glórias à Deus por termos Jesus! E se temos uma Nova Aliança, precisamos entender como realmente viver os preceitos do novo e não se desgastar tentando cumprir o velho... que... inclusive... só houve um capaz de cumprir: Jesus! Desta forma, não ganhamos o Reino por mérito mas por Graça. Compreendendo isto, temos algumas garantias:

"O Senhor é o meu pastor; nada me faltará." Salmos 23:1 (ARA)

Temos descansado verdadeiramente nesta promessa? Façamos uma avaliação. A Bíblia sendo a Palavra de Deus, temos garantia de que isto é uma verdade a ser vivida. Alguém poderia dizer: mas esta promessa não está na antiga aliança? Jesus nos garantiu isto e muito mais!

"A seguir, dirigiu-se Jesus a seus discípulos, dizendo: Por isso, eu vos advirto: não andeis ansiosos pela vossa vida, quanto ao que haveis de comer, nem pelo vosso corpo, quanto ao que haveis de vestir. Porque a vida é mais do que o alimento, e o corpo, mais do que as vestes. Observai os corvos, os quais não semeiam, nem ceifam, não têm despensa nem celeiros; todavia, Deus os sustenta. Quanto mais valeis do que as aves! Qual de vós, por ansioso que esteja, pode acrescentar um côvado ao curso da sua vida? Se, portanto, nada podeis fazer quanto às coisas mínimas, por que andais ansiosos pelas outras? Observai os lírios; eles não fiam, nem tecem. Eu, contudo, vos afirmo que nem Salomão, em toda a sua glória, se vestiu como qualquer deles. Ora, se Deus veste assim a erva que hoje está no campo e amanhã é lançada no forno, quanto mais tratando-se de vós, homens de pequena fé! Não andeis, pois, a indagar o que haveis de comer ou beber e não vos entregueis a inquietações. Porque os gentios de todo o mundo é que procuram estas coisas; mas vosso Pai sabe que necessitais delas. Buscai, antes de tudo, o seu reino, e estas coisas vos serão acrescentadas." Lucas 12:22-31 (ARA)

Jesus cumpriu a Lei. Validou a antiga aliança por nós e amplificou as promessas! O salmista Davi disse de forma simples: "o Senhor é meu Pastor e nada me faltará"; Jesus faz um lindo arrazoado a cerca disso em Lucas 12:22-31. Após detalhar a promessa da antiga aliança, Ele deixa uma dica: "buscai primeiro o Reino do meu Pai e tudo vos será acrescentado". Foi exatamente neste ponto que o caminho das minhas reflexões foram convergidos para a pregação do pastor Heinhard. Como de fato devo buscar de todo o meu coração e entendimento o Reino dos Céus? Como? Foi magnífico! Além de um grande aprendizado para a vida, foi uma grande revelação do que temos como prioridade para a saída de nossos cativeiros e desertos.

O que faremos, primeiramente, quando formos libertados? Gostaria de compartilhar um aprendizado que o Espírito Santo me permitiu ter com um outro pastor, esse brasileiro, chamado Paulo Júnior:

"Levantou Noé um altar ao Senhor e, tomando de animais limpos e de aves limpas, ofereceu holocaustos sobre o altar. E o Senhor aspirou o suave cheiro e disse consigo mesmo: Não tornarei a amaldiçoar a terra por causa do homem, porque é mau o desígnio íntimo do homem desde a sua mocidade; nem tornarei a ferir todo vivente, como fiz." Gênesis 8:20-21 (ARA)

Noé, após descer da arca ao fim das águas, antes de qualquer coisa, levantou um altar ao Senhor e prestou culto à Ele! Aleluia Senhor! Deus prontamente recebeu a oferta e imediatamente retribuiu o ato de Amor com uma linda promessa! Glórias à Deus!! Aleluia! Lembremos que hoje estamos na Nova Aliança, assim sendo, faremos um "altar" e faremos holocaustos como Noé? Vejamos mais um exemplo:

"Em chegando o sétimo mês, e estando os filhos de Israel já nas cidades, ajuntou-se o povo, como um só homem, em Jerusalém. Levantou-se Jesua, filho de Jozadaque, e seus irmãos, sacerdotes, e Zorobabel, filho de Sealtiel, e seus irmãos e edificaram o altar do Deus de Israel, para sobre ele oferecerem holocaustos, como está escrito na Lei de Moisés, homem de Deus. Firmaram o altar sobre as suas bases; e, ainda que estavam sob o terror dos povos de outras terras, ofereceram sobre ele holocaustos ao Senhor , de manhã e à tarde." Esdras 3:1-3 (ARA)

Como um só homem, um só corpo, a Igreja de Deus se ajuntou, após o exílio babilônico, para edificar o altar e, mesmo sem templo, mesmo ainda sob terror, glorificaram o Eu Sou! Aleluia! Deus era fiel na antiga aliança com aqueles que tinham compromisso com Ele, imaginemos pois como não é agora na Nova Aliança!

"Quando os edificadores lançaram os alicerces do templo do Senhor , apresentaram-se os sacerdotes, paramentados e com trombetas, e os levitas, filhos de Asafe, com címbalos, para louvarem o Senhor , segundo as determinações de Davi, rei de Israel. Cantavam alternadamente, louvando e rendendo graças ao Senhor , com estas palavras: Ele é bom, porque a sua misericórdia dura para sempre sobre Israel. E todo o povo jubilou com altas vozes, louvando ao Senhor por se terem lançado os alicerces da sua casa. Porém muitos dos sacerdotes, e levitas, e cabeças de famílias, já idosos, que viram a primeira casa, choraram em alta voz quando à sua vista foram lançados os alicerces desta casa; muitos, no entanto, levantaram as vozes com gritos de alegria. De maneira que não se podiam discernir as vozes de alegria das vozes do choro do povo; pois o povo jubilava com tão grandes gritos, que as vozes se ouviam de mui longe." Esdras 3:10-13 (ARA)

Quão grande alegria foi para os olhos de quem viu o Novo Templo do Senhor ser reerguido! Antes mesmo de ver a honra da segunda casa, já havia júbilo e louvor! Aleluia!! Quem já conhecia a Glória de Deus da primeira Casa Dele, quão maior foi o regozijo ao ver os alicerces da Segunda Casa!! O paralelo do velho e do novo foi versado durante todo o antigo testamento, explicitamente e tacitamente! Glórias à Deus, em nome de Jesus! Quem teve alegria na primeira casa, quão maior alegria não terá na segunda! Quem descansou em promessas da antiga aliança, quanto mais não poderia o fazer na Nova!!

"A glória desta última casa será maior do que a da primeira, diz o Senhor dos Exércitos; e, neste lugar, darei a paz, diz o Senhor dos Exércitos." Ageu 2:9 (ARA)

O Novo Templo foi reerguido! A Nova Aliança foi confirmada! Aleluia! "A glória desta última casa, será maior que a primeira"! A perfeição da Nova Aliança trará Paz! Se não tivermos parte na Nova Aliança, nunca teremos Paz. Nunca teremos relacionamentos saudáveis, nunca teremos bons empregos, nunca teremos nada completo, pois, sem buscar o Reino primeiro, o que pode ser acrescentado ficará apenas como uma promessa maravilhosa inalcançável.

Voltando agora para a Nova Aliança, em Cristo, somos o Novo Templo! Em Cristo, somos o Novo Altar! Onde ofereceremos os nossos holocaustos, após o exílio? Onde apresentaremos as ofertas à Deus Pai, como prioridade pós-exílio, como aprendemos com os patriarcas da fidelidade? Sim Irmãos! Somos o Templo do Espírito Santo! Somos o Altar! Somos o Templo Sagrado! Somos a verdadeira oferta agradável à Deus, em Cristo Jesus! Ergamos os nossos Altares em nossos corações e nos ofereçamos integralmente à Ele! Aleluia! Assim, depois desta peregrinação teológica nas escrituras sagradas, fui levado ao desfecho conclusivo sobre como orar nesta Nova Aliança:

"Portanto, vós orareis assim: Pai nosso, que estás nos céus, santificado seja o teu nome;" Mateus 6:9 (ARA)

Como santificar o Santo Nome do Pai? É Jesus nos ensinando a orar! Se lembrarmos que Ele é o nosso Pastor e nada nos faltará, será que precisamos pedir algo de material? Ele mesmo falou: "busquem o Reino de meu Pai, pois o restante vos darei...". Ele poderia ainda acrescentar: "pois Eu Sou o seu Pastor e não deixarei faltar absolutamente nada"! Se realmente cremos que Ele é capaz de fazer qualquer coisa por nós, desde que busquemos Ele em primeiro lugar, o que seria então buscar a Ele de todo o coração? Aí reaprendi a orar! Santifico o Teu nome no meu agir. Santifico o Teu nome em tudo o que faço. Glorifico em tudo em que posso imaginar! E esta fé precisa mostrar as Suas obras! Depois deste nosso tempo no exílio... Ele talvez tenha nos ensinado muita coisa e foi inclusive para isto que fomos levados. A mensagem principal que tiro disto tudo, obviamente um presente lindo do Espírito Santo, pois eu jamais teria capacidade de sintetizar tanta coisa junta em tão pouco tempo de caminhada é que só precisamos confiar e descansar Nele! Coloquemos nossa fé à serviço da promessa: "Ele é nosso Pastor e nada nos faltará"!

Assim, ficou um pequeno resumo: oração - entendimento do que está errado e reconciliação com Deus. Como orar? Apresento à Deus, através de Jesus, o que percebo estar fora de lugar e peço à Ele a reconciliação. Exemplos?

Estou enfermo na cama...

"Pai, estou enfermo nesta cama. O Senhor é meu Pastor, portanto, saúde não deve faltar. Se hoje isto não está no lugar certo, preciso da Sua ajuda para consertar pois não é para ser assim; do contrário, como poderei eu santificar o Teu Nome aqui prostrado? "Peça e lhe será dado, certo? Então, uma vez apresentada a situação ao Pastor que Tudo Pode, descanse e aguarde Ele agir. Fim!"

É para termos confiança ou não é? Você acredita que Ele é seu Pastor e nada vai te faltar? Por que temos medo de faltar "as coisas"? Seria falta de fé na promessa Dele? O que é pior: por que pedir a mesma coisa sempre? Alguém poderia dizer: "Ele disse - bata até que se abra"! É verdade! Mas devemos entender o que Ele quer que peçamos. Ele é Pai e nunca nos dará algo para nos prejudicar! "Que pai dá ao filho pedra quando esse lhe pede pão"? Assim, o nosso pedido insistente deve ser para reconciliação diária com Ele pois somos pecadores. Não fiquemos preocupados com pedidos materiais pois isto tudo Ele o fará. Peçamos reconciliações do Espírito. O inimigo anda ao derredor o tempo todo, percebem? Temos motivos de sobra para pedir proteção e socorro pois, como Deus, o inimigo também não descansa e, sozinhos, não conseguimos triunfar sobre o mal.

Estou numa crise financeira?

"Pai, o Senhor diz que é meu Pastor e nada me faltará. Analisando a minha situação, vejo que cheguei nesta condição porque me faltou muita sabedoria de buscar ao Senhor para edificar a minha vida financeira... conclusão... tudo está fora de lugar. Estou arrependido de ter feito tudo pelas minhas mãos... de ter me estribado no meu próprio entendimento... assim Senhor, te peço em Nome de Jesus, ajuda para colocar as coisas no lugar, Amém".

Percebem a sutileza? Não estamos pedindo dinheiro, casa, carro ou quitação de dívidas. Estamos reconhecendo o nosso estado de desobediência e de suas respectivas consequências, clamando enfim pela reconciliação que somente Ele é capaz de fazer. E fará, se você crer e "deixar" com Ele!

Pai, eu não tenho o que te pedir pois o Senhor é meu Pastor e, em Ti, já tenho tudo! Inclusive, na Nova Aliança, tenho Jesus o meu Salvador! Tenho a minha salvação através de Jesus, para a honra e glória de Deus! Aleluia! Assim Pai, por favor, me ensina a santificar o Teu Nome no meu templo! Me ensina a louvar o Senhor no meu templo! Limpe o meu templo para que ele possa ser habitado plenamente pelo Senhor! E que a minha morada, essa carne, esse vaso, possa ser o Altar da Nova Aliança onde os sacrifícios sejam oferecidos em Amor à Cristo. Te peço em nome de Jesus, Amém!  

"Quanto a mim, estou sendo já oferecido por libação, e o tempo da minha partida é chegado." 2Timóteo 4:6 (ARA)

"Rogo-vos, pois, irmãos, pelas misericórdias de Deus, que apresenteis o vosso corpo por sacrifício vivo, santo e agradável a Deus, que é o vosso culto racional." Romanos 12:1 (ARA)

As nossas famílias são estes corpos ampliados. O homem e a mulher são uma só carne. O casamento então é um projeto maravilhoso de Deus pois é onde o Altar Dele é ornamentado pelos "rebentos de oliveira". Será que Ele então realmente quer destruir tamanha obra? Se as nossas famílias não foram "Altares" para adoração e santificação do Nome Dele, certamente, estamos vulneráveis às demolições para vermos a honra da segunda casa! Se firmamos uma aliança ultrapassada, baseadas em preceitos humanos, por falta de conhecimento, Ele virá para colocar tudo no chão e depois construir da forma correta. É simples! Ele fará! Se começamos errado, Ele sendo nosso Pastor, não deixará nos faltar absolutamente nada, muito menos a correção!

"Por isso, deixa o homem pai e mãe e se une à sua mulher, tornando-se os dois uma só carne." Gênesis 2:24 (ARA)

"Bem-aventurado aquele que teme ao Senhor e anda nos seus caminhos! Do trabalho de tuas mãos comerás, feliz serás, e tudo te irá bem. Tua esposa, no interior de tua casa, será como a videira frutífera; teus filhos, como rebentos da oliveira, à roda da tua mesa." Salmos 128:1-3 (ARA)

"O meu povo está sendo destruído, porque lhe falta o conhecimento. Porque tu, sacerdote, rejeitaste o conhecimento, também eu te rejeitarei, para que não sejas sacerdote diante de mim; visto que te esqueceste da lei do teu Deus, também eu me esquecerei de teus filhos." Oseias 4:6 (ARA)

"Pois o Senhor Todo-Poderoso de Israel diz: — Eu odeio o divórcio; eu odeio o homem que faz uma coisa tão cruel assim. Portanto, tenham cuidado, e que ninguém seja infiel à sua mulher." Malaquias 2:16 (NTLH)

"Confia no Senhor de todo o teu coração e não te estribes no teu próprio entendimento." Provérbios 3:5 (ARA)

"Assim diz o Senhor : Maldito o homem que confia no homem, faz da carne mortal o seu braço e aparta o seu coração do Senhor!" Jeremias 17:5 (ARA)

Depois de compreendermos estes pontos, pensando em nossas famílias, que estão sendo mutiladas diariamente e sendo sumariamente devastadas, só precisamos apresentar ao Pai a seguinte situação:

Pai, minha família hoje não se encontra no formato que a Sua Palavra nos ensina que deve ser. Não tenho sabedoria alguma para colocar as coisas no lugar. Mas o Senhor é meu Pastor, assim, não devo me preocupar pois Tu mesmo viste tudo o que está acontecendo. Por favor, pelo Amor do Seu Santo Filho Jesus, me ajude a compreender como devo agir para alcançar a Sua Graça e ver o Seu Santo projeto ser consertado para a honra e glória do Teu Nome, Amém!

Ele é o Pastor, certo? Algo vai nos faltar? Não! Então, repouse nas verdes pastagens, seja conduzido pelas águas tranquilas e comece a cantar o hino da sua vitória:

"Quando o Senhor restaurou a sorte de Sião, ficamos como quem sonha. Então, a nossa boca se encheu de riso, e a nossa língua, de júbilo; então, entre as nações se dizia: Grandes coisas o Senhor tem feito por eles. Com efeito, grandes coisas fez o Senhor por nós; por isso, estamos alegres. Restaura, Senhor , a nossa sorte, como as torrentes no Neguebe. Os que com lágrimas semeiam com júbilo ceifarão. Quem sai andando e chorando, enquanto semeia, voltará com júbilo, trazendo os seus feixes." Salmos 126:1-6 (ARA)

Deus abençoe você e toda a sua família, em nome de Jesus! Amém!

Com carinho,
~ Hetbir no Brazil

New Covenant

Peace and Grace dear Brothers in Christ!

Due to the lack of  wisdom on my part, I left my family to be destroyed. It was taken but I got something wonderful. Please share, you can save someone today!

"You have come to Jesus, the one who mediates the new covenant between God and people, and to the sprinkled blood, which speaks of forgiveness instead of crying out for vengeance like the blood of Abel." Hebrews 12:24 (NLT)

Before anything is said: Thank you Jesus! Thank you Lord of Hosts! Thank you Jehovah, Almighty Father God! What a journey! What a learning! Don't stop ... can't stop! God really has incredible methods to get us to Him. Give up trying to understand why; we will never be able to do this; glory to God, we don't even need it! When I was presented with a gift from a friend this morning, I confess that I "opened" it without much expectations. I soon thought: do I really have something new to learn in this matter? We always have Brothers! We always have! It doesn't matter how many times you have read a verse because He speaks to you in various ways for the supposed "same thing". You have already wondered why we sometimes have some verses that continually appear to make us reflect. We often think: what else does God want to talk to me about here? May the Holy Spirit always give us His wisdom to understand because, believe it or not, with God, nothing is by chance.

The gift was a preaching from the Austrian pastor Heinhard Hirtler who had his call to serve God at the age of 8 years old. It was a tremendous experience! I had the opportunity to review some content from perspectives that I had never experienced before and obtained immediate results when I proposed to do small exercises during the period I was watching (the link for those who want to watch it is the following: https://www.youtube.com/watch?v=36e64yUqr8M&t=6s). In short, he brought a vision of prayer, in the New Covenant, which, in addition to some reflections that the Holy Spirit had led me to do a few days ago, I arrived in a very beautiful place that God wants to take us.

When we speak of Jesus, our Savior, the Way, the Truth, the Life, the New Covenant, we often fail to understand the depth of Love and Peace that is contained in this Holy Name. He taught us everything we needed. Everything! Nothing more, nothing less, but everything! He taught us to pray, to worship, to fast, to seek the right things. If we are faithful to His advice, there is no way to go wrong. What is our big problem then? Loyalty! Yes, dear ones! Loyalty! This fidelity that only He can achieve for us. God is leading with the faithfulness of His people since the old covenant. We failed so much that a New Covenant was needed. Glory to God for having Jesus! And if we have a New Covenant, we need to understand how to really live the precepts of the new and not wear out trying to fulfill the old... that... in fact... there was only one capable of fulfilling: Jesus! In this way, we won the Kingdom not by merit but by Grace. Understanding this, we have some guarantees:

"The Lord is my shepherd; I have all that I need." Psalms 23:1 (NLT)

Have we truly rested on this promise? Let's make an assessment. The Bible being the Word of God, we are sure that this is a truth to be lived. One could say: but is this promise not in the old covenant? Jesus assured us of this and much more!

"Then, turning to his disciples, Jesus said, “That is why I tell you not to worry about everyday life—whether you have enough food to eat or enough clothes to wear. For life is more than food, and your body more than clothing. Look at the ravens. They don’t plant or harvest or store food in barns, for God feeds them. And you are far more valuable to him than any birds! Can all your worries add a single moment to your life? And if worry can’t accomplish a little thing like that, what’s the use of worrying over bigger things? “Look at the lilies and how they grow. They don’t work or make their clothing, yet Solomon in all his glory was not dressed as beautifully as they are. And if God cares so wonderfully for flowers that are here today and thrown into the fire tomorrow, he will certainly care for you. Why do you have so little faith? “And don’t be concerned about what to eat and what to drink. Don’t worry about such things. These things dominate the thoughts of unbelievers all over the world, but your Father already knows your needs. Seek the Kingdom of God above all else, and he will give you everything you need." Luke 12:22-31 (NLT)

Jesus fulfilled the Law. He validated the old covenant for us and amplified the promises! The psalmist David said simply: "the Lord is my Shepherd and I will lack nothing"; Jesus makes a beautiful explanation of it in Luke 12: 22-31. After detailing the promise of the old covenant, He leaves a tip: "seek my Father's Kingdom first and everything will be added to you". It was exactly at this point that the path of my reflections was converged to the preaching of Pastor Heinhard. How in fact should I seek with all my heart and understanding the Kingdom of Heaven? How? It was magnificent! In addition to a great learning for life, it was a great revelation of what we have as a priority for the exit of our captives and deserts.

What will we do, first, when we are released? I would like to share a learning experience that the Holy Spirit allowed me to have with another pastor, this Brazilian, named Paulo Júnior:

"Then Noah built an altar to the Lord , and there he sacrificed as burnt offerings the animals and birds that had been approved for that purpose. And the Lord was pleased with the aroma of the sacrifice and said to himself, “I will never again curse the ground because of the human race, even though everything they think or imagine is bent toward evil from childhood. I will never again destroy all living things." Genesis 8:20-21 (NLT)

Noah, after descending from the ark to the end of the waters, first of all, raised an altar to the Lord and worshiped Him! Hallelujah Lord! God promptly received the offer and immediately returned the act of Love with a beautiful promise! Glory to God!! Hallelujah! Remember that today we are in the New Covenant, so will we make an "altar" and do burnt offerings like Noah? Let's look at another example:

"In early autumn, when the Israelites had settled in their towns, all the people assembled in Jerusalem with a unified purpose. Then Jeshua son of Jehozadak joined his fellow priests and Zerubbabel son of Shealtiel with his family in rebuilding the altar of the God of Israel. They wanted to sacrifice burnt offerings on it, as instructed in the Law of Moses, the man of God. Even though the people were afraid of the local residents, they rebuilt the altar at its old site. Then they began to sacrifice burnt offerings on the altar to the Lord each morning and evening." Ezra 3:1-3 (NLT)

As one man, one body, the Church of God came together, after the Babylonian exile, to build the altar and, even without a temple, even in terror, they glorified the I Am! Hallelujah! God was faithful in the old covenant with those who were committed to Him, so imagine how it is not now in the New Covenant!

"When the builders completed the foundation of the Lord ’s Temple, the priests put on their robes and took their places to blow their trumpets. And the Levites, descendants of Asaph, clashed their cymbals to praise the Lord , just as King David had prescribed. With praise and thanks, they sang this song to the Lord : “He is so good! His faithful love for Israel endures forever!” Then all the people gave a great shout, praising the Lord because the foundation of the Lord ’s Temple had been laid. But many of the older priests, Levites, and other leaders who had seen the first Temple wept aloud when they saw the new Temple’s foundation. The others, however, were shouting for joy. The joyful shouting and weeping mingled together in a loud noise that could be heard far in the distance." Ezra 3:10-13 (NLT)

How great joy it was in the eyes of those who saw the New Temple of the Lord being rebuilt! Even before seeing the honor of the second house, there was already joy and praise! Hallelujah!! Who already knew the Glory of God of His first House, how much greater was the joy to see the foundations of the Second House!! The parallel of the old and the new has been well versed throughout the Old Testament, explicitly and tacitly! Glory to God, in the name of Jesus! Whoever had joy in the first house, how much more joy will not have in the second! Who rested on promises of the old covenant, how much more could not do it in the New!!

"The future glory of this Temple will be greater than its past glory, says the Lord of Heaven’s Armies. And in this place I will bring peace. I, the Lord of Heaven’s Armies, have spoken!”" Haggai 2:9 (NLT)

The New Temple has been rebuilt! The New Covenant has been confirmed! Hallelujah! "The glory of this last house will be greater than the first"! The perfection of the New Covenant will bring Peace! If we do not have a part in the New Covenant, we will never have Peace. We will never have healthy relationships, we will never have good jobs, we will never have anything complete, because without seeking the Kingdom first, what can be added will remain just an unachievable wonderful promise.

Returning now to the New Covenant, in Christ, we are the New Temple! In Christ, we are the New Altar! Where will we offer our burnt offerings after exile? Where will we present offerings to God the Father, as a post-exile priority, as we learn from the patriarchs of fidelity? Yes Brothers! We are the Temple of the Holy Spirit! We are the Altar! We are the Holy Temple! We are the true pleasing offering to God, in Christ Jesus! Let us raise our altars in our hearts and offer ourselves fully to Him! Hallelujah! So, after this theological pilgrimage in the holy scriptures, I was led to the conclusive outcome on how to pray in this New Covenant:

"Pray like this: Our Father in heaven, may your name be kept holy." Matthew 6:9 (NLT)

How to sanctify the Holy Name of the Father? It is Jesus teaching us to pray! If we remember that He is our Shepherd and we will not lack anything, do we need to ask for something material? He himself said: "Seek my Father's Kingdom, for the rest I will give you ...". He could also add: "for I AM your Shepherd and I will not miss anything"! If we really believe that He is able to do anything for us, as long as we seek Him first, what would it be then to seek Him with all our heart? Then I learned to pray again! I sanctify Your name in my actions. I sanctify Your name in everything I do. I glorify everything I can imagine! And this faith must show His works! After our time in exile... He may have taught us a lot and that is what we were even taken to. The main message that I get from all this, obviously a beautiful gift from the Holy Spirit, as I would never be able to synthesize so much together in such a short walk is that we just need to trust and rest on Him! Let us put our faith at the service of the promise: "He is our Shepherd and we will not lack anything"!

So, a small summary was left: prayer - understanding what is wrong and reconciliation with God. How to pray? I present to God, through Jesus, what I perceive to be out of place and I ask Him for reconciliation. Examples?

I'm sick in bed...

"Father, I am sick in this bed. The Lord is my Shepherd, therefore, health must not be lacking. If today this is not in the right place, I need Your help to fix it because it is not to be like this; otherwise, how can I sanctify Your Name here prostrate? "Ask and it will be given to you, right? Then, once the situation is presented to the Shepherd Who Can Do Everything, rest and wait for Him to act. End!"

Is it to have confidence or not? Do you believe that He is your Shepherd and nothing will be missing? Why are we afraid of missing "things"? Was it a lack of faith in His promise? What's worse: why always ask for the same thing? Someone could say, "He said - knock until it opens"! It is true! But we must understand what He wants us to ask for. He is a Father and will never give us anything to harm us! "What father gives his son a stone when he asks for bread"? So, our insistent request must be for daily reconciliation with Him because we are sinners. Let us not be concerned with material requests, for all this He will do. Let us ask for reconciliations of the Spirit. The enemy is around all the time, you know right? We have plenty of reasons to ask for protection and help because, like God, the enemy also does not rest and, alone, we are unable to triumph over evil.

Am I in a financial crisis?

"Father, You say: I am your Shepherd and you will lack nothing. Analyzing my situation, I see that I arrived in this condition because I lacked much wisdom to seek You my Lord to build my financial life... conclusion... everything is out of control... I am sorry to have done everything by my hands... to have leaned on my own understanding ... so Lord, I ask you in Jesus Name, help me to put things in place, Amen ".

Do you realize the subtlety? We are not asking for money, house, car or debt settlement. We are recognizing our state of disobedience and its consequences, finally calling for the reconciliation that only He is capable of doing. And will, if you believe and "leave" with Him!

Father, I have nothing to ask for because the Lord is my Shepherd and, in You, I already have everything! Even in the New Covenant, I have Jesus my Savior! I have my salvation through Jesus, for the honor and glory of God! Hallelujah! So, Father, please teach me to sanctify Your Name in my temple! Teach me to praise the Lord in my temple! Clean my temple so that it can be fully inhabited by the Lord! And that my home, that flesh, that vessel, may be the Altar of the New Covenant where sacrifices are offered in Love to Christ. I ask you in the name of Jesus, Amen!  

"As for me, my life has already been poured out as an offering to God. The time of my death is near." 2 Timothy 4:6 (NLT)

"And so, dear brothers and sisters, I plead with you to give your bodies to God because of all he has done for you. Let them be a living and holy sacrifice—the kind he will find acceptable. This is truly the way to worship him." Romans 12:1 (NLT)

Our families are these enlarged bodies. The man and the woman are one flesh. Marriage then is a wonderful project of God as it is where His Altar is ornamented by "olive trees". Does He really want to destroy such a work? If our families were not "Altars" for the worship and sanctification of His Name, we are certainly vulnerable to demolitions to see the honor of the second home! If we sign an outdated covenant, based on human precepts, for lack of knowledge, He will come to put everything on the ground and then build it in the right way. It's simple! He'll do it! If we start out wrong, Him being our Shepherd, we will not miss anything, even more the correction!

"This explains why a man leaves his father and mother and is joined to his wife, and the two are united into one." Genesis 2:24 (NLT)

"How joyful are those who fear the Lord — all who follow his ways! You will enjoy the fruit of your labor. How joyful and prosperous you will be! Your wife will be like a fruitful grapevine, flourishing within your home. Your children will be like vigorous young olive trees as they sit around your table." Psalms 128:1-3 (NLT)

"My people are being destroyed because they don’t know me. Since you priests refuse to know me, I refuse to recognize you as my priests. Since you have forgotten the laws of your God, I will forget to bless your children." Hosea 4:6 (NLT)

'“For I hate divorce!” says the Lord , the God of Israel. “To divorce your wife is to overwhelm her with cruelty, ” says the Lord of Heaven’s Armies. “So guard your heart; do not be unfaithful to your wife.”' Malachi 2:16 (NLT)

"Trust in the Lord with all your heart; do not depend on your own understanding."Proverbs 3:5 (NLT)

"This is what the Lord says: “Cursed are those who put their trust in mere humans, who rely on human strength and turn their hearts away from the Lord." Jeremiah 17:5 (NLT)

After understanding these points, thinking about our families, who are being mutilated daily and being summarily devastated, we just need to present the following situation to the Father:

Father, my family today is not in the format that Your Word teaches us to be. I have no wisdom to put things in place. But the Lord is my Shepherd, so I shouldn't worry because You saw everything that is happening. Please, for the Love of Your Holy Son Jesus, help me to understand how I must act to reach Your Grace and see Your Holy project being repaired for the honor and glory of Your Name, Amen!

He's the Shepherd, right? Will something be missing? Not! Then, rest in the green pastures, be led by the calm waters and start singing the hymn of your victory:

'When the Lord brought back his exiles to Jerusalem, it was like a dream! We were filled with laughter, and we sang for joy. And the other nations said, “What amazing things the Lord has done for them.” Yes, the Lord has done amazing things for us! What joy! Restore our fortunes, Lord , as streams renew the desert. Those who plant in tears will harvest with shouts of joy. They weep as they go to plant their seed, but they sing as they return with the harvest.' Psalms 126:1-6 (NLT)

God bless you and your whole family, in the name of Jesus! Amen!

Warm Regards,
~ Hetbir in Brazil